EU-kontroll elbil
Trenger du EU-kontroll på elbilen din? Vi utfører periodisk kjøretøykontroll på alle typer elbiler, og hjelper deg med å få bilen i topp stand. Bestill time i dag.
Bilexperten er sertifisert innen hybrid- og elbiler, og er godkjent av Statens Vegvesen. Vi kan utføre periodisk kjøretøykontroll, reparasjon og service på din bil, og har lang erfaring med blant annet Tesla, BMW, Volkswagen og Nissan.
Elbiler må like ofte på EU-kontroll som andre biler. Det betyr at bilen skal ha periodisk kjøretøykontroll annethvert år. Som bileier er det ditt ansvar få bilen EU-godkjent. Om bilen er ny, må den ha EU-godkjenning innen fire år etter førstegangsregistrering. Deretter går krav om kontroll over til toårig intervall.
Den periodiske kjøretøykontrollen omfatter en trafikksikkerhetsdel og en miljødel. Den første delen handler om at bilen er trygg å kjøre, den andre om hvordan bilen påvirker miljøet som lyd og utslipp.
Det er mange ting som sjekkes på EU-kontrollen, og de som utfører kontrollen går gjennom rundt 150 punkter som må sjekkes på bilen. Disse punktene omfatter blant annet bremser, lys, dekk, vindusviskere og ruter.
Hvis du kjører elbil, er rust på bremseskiver noe du må forberede deg på at kan bli en feil. Det forekommer også rust på bremseskiver på fossilbiler, men det forekommer i større grad på elbiler fordi motorbremsen brukes i større grad enn pedaler til å bremse. Andre typiske feil du kan få på kontrollen er feil på: lys, dekk og vindusviskere.
Det er ikke alle punkter du kan sjekke selv, men det er noen ting du kan undersøke og fikse før bilen sendes til kontroll. For å forhindre at de regnes som mangler og at du kanskje må vise bilen på nytt.
Dersom bilen din er godkjent kan du kjøre den som før, og ingen andre tiltak er påkrevd. Hvis bilen ikke ble godkjent, må du rette opp feilene og ha den på etterkontroll.
På en EU-kontroll vil eventuelle feil og mangler kategoriseres i ulike grader. Vi skiller mellom feil med kode 1, 2 og 3. Om bilen har kode 1 feil trenger du ikke vise den på nytt, men har den fått feilkode 2 eller 3, må den på etterkontroll når feilene er rettet opp. Får bilen kode 3 feil kan den ikke brukes før feilene er fikset og den er godkjent på etterkontroll. Med feilkode 2 kan du fortsatt bruke bilen, men feilene må rettes opp og bilen må vises på nytt.
Du må få rettet opp og godkjent bilen i etterkontroll innen to måneder etter EU-kontrollen eller innen den opprinnelige fristen for EU-godkjenning. Her er det fristen av de to som kommer først som gjelder.
Du bestemmer selv når du tar bilen på EU-kontroll, men du må sørge for å få den godkjent innen fristen. Et godt tips er å beregne god tid slik at du både rekker hovedkontrollen i tillegg til å rette opp eventuelle mangler, og ha den på etterkontroll innen fristen.
Lever kjøretøyet på EU-sjekk hos oss. Vi holder til i Persveien 32 i Oslo og er et sertifisert Bosch Service-verksted. Vi kontrollerer alt fra personbiler til varebiler og bobiler.
Velkommen til Bilexperten!